Een motorhelm is multifunctioneel, zo moet deze je beschermen en comfort bieden. Je wil ook een helm die past bij je stijl. Een echte motorrijder begrijpt dat een integraalhelm en een caféracer niet echt lekker samen gaan. Zo’n motorrijder kiest eerder voor een ‘pothelm’ oftewel een jethelm. Deze biedt minder bescherming, maar draagt bij aan de experience van het rijden op een caféracer, chopper of klassieke motor. Uit welke motorhelmen je kunt kiezen, lees je in dit artikel.
Jethelm
Je las net al over de jethelm, deze is met name de laatste jaren weer erg populair aan het worden. Het is de meest klassieke helm, maar maakt tegenwoordig een echte revival door. Waarbij men voorheen eerder voor de veiligere integraalhelm koos, zie je nu steeds vaker motorrijders met een jethelm rijden. Vaak in kleuren als matzwart, groen of gebroken wit. Vaak kies je voor dit type helm een kleur die bij de motor past. Zoals gezegd, voor klassieke motoren of voor motoren met een vintage uitstraling is dit een leuke helm, maar voor racemotoren zou dit niet staan en onvoldoende veiligheid bieden. Daar kies je beter voor een integraalhelm. Vanuit stijl, maar ook voor de prestaties en dus de veiligheid.
Integraalhelm
De integraalhelm is nog steeds een van de populairste helmen, en dat is maar goed ook. Een integraalhelm beschermt het beste doordat deze motorhelm uit één stuk gemaakt is. Daarnaast is hij comfortabel, biedt warmte en beschermt tegen de wind. Ook voor rijden op het circuit is deze motorhelm een goede keuze. Zeker een helm die in een windtunnel ontwikkeld is, is gemaakt voor prestaties.
Systeemhelm
De systeemhelm kennen we allemaal van de motoragent die het onderste deel van de helm omhoog klapt, klaar om een gesprek met je te voeren. Voor veel mensen niet de leukste ervaring, maar het illustreert hoe praktisch deze helm is. Het gemak van een jethelm, je kan je gezicht goed laten zien, en de veiligheid die in de richting van de integraalhelm gaat. Voor mensen die veel motorrijden of heel divers rijden, is deze motorhelm kopen een veelgemaakte keus.
Crosshelm
De crosshelm zet je niet op als je op een chopper of racemotor rijdt, deze helm is ontwikkeld voor de offroad rijder. Heb jij een crossmotor? Dan zal de crosshelm waarschijnlijk aan jouw wensen voldoen. Bovendien zien deze motorhelmen er net zo stoer en ‘alien’ achtig uit als jouw crossmotor of dirtbike. Hou bij de crosshelm kopen er rekening mee dat de motorhelm vaak geen vizier heeft, maar je een motorbril op moet zetten. De reden hiervoor is dat je bij deze intensieve sport goed moet kunnen ademen, een vizier kan dit moeilijker maken.
Dual-Sport motorhelm
De dual-sport motorhelm is een combinatie van een crosshelm en integraalhelm. Deze heeft, in tegenstelling met de crosshelm wel een vizier. Ook heeft deze motorhelm een groter kinstuk waardoor je beter kunt ademhalen, en een zonnescherm die ook de nodige modder op kan vangen. Een dual-sport helm kan handig zijn voor motorrijders die hun motor ook voor langere offroad tochten gebruiken en niet alleen voor de sport. Naast helmen, ben jij bij RAD ook voor alle overige motorkleding aan het juiste adres!