Modetrendvoorspelling, ook wel modevoorspelling genoemd, is de studie die zich richt op de huidige mode en de toekomstige en opkomende trends voorspelt. Een voorspeller richt zich op bepaalde belangrijke elementen zoals kleur, stof, textuur, print, afbeeldingen, enz. om toekomstige trends met betrekking tot de branche te voorspellen. Het is van toepassing op alle gebieden van de mode-industrie, of het nu straatkleding, confectiekleding of een ander type is. Trendvoorspellers richten zich niet alleen op deze industrie, maar houden ook rekening met de levensvatbaarheid van andere belangrijke industrieën zoals – auto’s, voeding, literatuur en woninginrichting, enz. om de toekomstige trend in de mode te voorspellen.
Factoren die de trends bepalen:
Populaire mode ook wel popmode genoemd, is een volatiele markt en is afhankelijk van meerdere externe factoren. Enkele van de factoren die de toekomstige trends sterk beïnvloeden, zijn-
Kleur en stof – Dit zijn de twee belangrijkste factoren die de industrie beïnvloeden. De voorspellers gebruiken deze twee factoren intensief om de toekomst van mode te voorspellen.
Beroemdheden – Dit is waarschijnlijk de meest invloedrijke factor die de toekomstige trends bepaalt. De rode loper is dé plek om naar toekomstige modetrends te kijken maar kijk ook eens naar beroemdheden als ze een avondje uit gaan naar het restaurant of het casino.
De economie van een land – De economie van een land en hoeveel winst de mode-industrie maakt in een bepaald fiscaal jaar helpt ook bij het voorspellen van toekomstige trends op het gebied van modeontwerp.
Dit zijn de meest invloedrijke factoren die de toekomst van mode bepalen. Naast deze factoren zijn er verschillende andere sociaaleconomische redenen die de modewereld in positieve of negatieve zin beïnvloeden.
Lange termijn prognoses versus korte termijn prognoses:
Langetermijnprognoses evalueren bepaalde trends en kijken in het verleden naar informatiebronnen. De fashion forecasting bij lange termijn forecasting duurt meer dan 2 jaar. Verschillende factoren, zoals demografie, klimaat, grote internationale incidenten, consumentenverwachtingen, enz. hebben een grote invloed op de voorspelling van modetrends op de lange termijn. Langetermijnprognoses worden over het algemeen uitgevoerd door gespecialiseerde marketingconsulenten met enige ervaring in het veld.
Forecasting op korte termijn, ook wel bekend als rage-voorspelling, is voornamelijk gespecialiseerd in het voorspellen van veranderingen in de toekomst van modeontwerp. Voorspellingen op korte termijn zijn sterk afhankelijk van de popcultuur en het dragen van beroemdheden. Bepaalde evenementen zoals kunstevenementen, grote sportevenementen, sommige wetenschappelijke veranderingen helpen ook bij het voorspellen van modetrends op korte termijn.
Belang –
Het voorspellen van modetrends is erg belangrijk in de moderne wereld van internetconnectiviteit en toegankelijkheid. Zonder correcte en zekere voorspellingen over de modewereld kan de productie van jurken worden belemmerd en kan de economie van bepaalde bedrijven slinken. Het voorspellen van modetrends is ook erg belangrijk vanuit het perspectief van een bedrijf. Niet alleen de prognose helpt bij massaproductie, maar ze beïnvloeden ook het algehele imago van de organisatie. In dit snelle tijdperk kunnen fouten in de mode erg gevaarlijk en schadelijk zijn.