carrière in de mode

Een carrière in de mode-industrie klinkt glamoureus en lucratief. Heb je overwogen om in de mode-industrie te stappen, maar denk je misschien dat het je niet lukt? Er zijn zoveel verschillende rollen en posities die je kunt spelen in de modewereld. Je hoeft niet per se een modeontwerper te zijn, maar je kunt toch een zeer succesvolle carrière in de mode-industrie hebben.

Het is altijd leuk om te kunnen leven met dingen die je leuk vindt. Als je een modefan bent en graag mooie kleding, accessoires of schetsen om je heen ziet, zou je moeten overwegen om een ​​carrière in de modewereld te beginnen. Hieronder staan ​​enkele sleutelrollen in de modewereld waaraan u kunt deelnemen – van ontwerp, productie, marketing tot nog veel meer.

Ontwerpen
Dit is een van de meest spraakmakende banen in de mode-industrie. Ontwerpers zijn verantwoordelijk voor het conceptualiseren van hun ideeën over trends en deze te realiseren op hun eindproducten. Ontwerpers kunnen in dienst zijn van bedrijven die eigenaar zijn van een groep ontwerpers, of werken voor hun eigen merk en productielijn, of zelfs als freelancer ontwerpen voor verschillende bedrijven.

Er zijn verschillende soorten modeontwerpers:

  1. Kledingontwerpers: dit zijn uiteraard kledingontwerpers, variërend van lingerie, sportkleding, vrijetijdskleding tot high fashion couture, voor mannen, vrouwen en kinderen.
  2. Schoenenontwerpers: zij ontwerpen schoenen voor mannen, vrouwen en kinderen vanuit een stijlperspectief, maar ook vanuit het oogpunt van de gezondheid van de voeten.
  3. Accessoire-ontwerpers: Accessoires heeft zeker een breed scala – van handtassen, hoeden, brillen tot handschoenen, sjaals en sieraden.

Productie
De productie omvat het bemonsteren van kledingstukken en accessoires totdat de laatste stukken worden geproduceerd die aan winkels en klanten zouden worden geleverd. Bij dit enorme werk is een team van verschillende beroepen betrokken:

  1. Merchandiser: Merchandisers spelen een sleutelrol in het productieproces van een modeproduct. Zij zijn verantwoordelijk voor het inkopen van grondstoffen voor de productie, het selecteren van stof, textiel en afwerking. Ze moeten beslissingen nemen op basis van prijsstelling, kwaliteit en de nieuwste trend en innovatie van grondstoffen.
  2. Technische ontwerpers: Technisch ontwerpers zijn degene die verantwoordelijk zijn voor het maken van fittingen gedurende de hele procedure van bemonstering tot productie. Zij zijn misschien niet degene die het kledingstuk hebben ontworpen, maar zijn de experts in het bieden van een alternatief voor het kledingstuk om de pasvorm van het kledingstuk te verbeteren.
  3. Patroonmakers: patroon is de basis voor een kledingstuk dat moet worden genaaid. Patroonmakers produceren en onderhouden patronen voor kledingstukken die ontwerpers hebben geschetst. Patroonmakers zijn sleutelfiguren bij de realisatie van een kledingstuk.
  4. Patroonsorteerders: De maatvoering van kledingstuk begint met de patroonsortering. Patroonsorteerders zijn experts in het maken van maatspecificaties voor verschillende formaten. Ze zijn van vitaal belang voor elk modemerk, omdat een consistente maatvoering van alle producten de loyaliteit en het vertrouwen van de klant kan behouden.
  5. Passende modellen: uiteindelijk zijn kledingstukken en schoenen gemaakt om comfort en stijl samen te brengen. Aanpassen is een cruciaal onderdeel in de mode-industrie en de meest precieze aanpassing is om het model te gebruiken als het lichaam om te passen.

Veel bedrijven hebben hun eigen speciale modellen voor het passen van hun lijnen, die de exacte maatvoering hebben die het merk nodig heeft. Soms zag u advertenties op zoek naar voorbeeldmodellen, van kinderen, mannen, vrouwen tot modellen met een grote maat.

  1. Kwaliteitscontrolespecialisten: Kwaliteitscontrole is van het grootste belang voor elk soort product, en is geen uitzondering in de mode-industrie. Kwaliteitscontrolespecialisten kijken naar de kwaliteit van grondstoffen, zoals het afpellen, krimpen en kleurvervaging van textiel en de algehele kwaliteit van een modeartikel, bijvoorbeeld de algehele montage van een accessoire.
  2. Planners: Modeplanners werken nauw samen met ontwerpers, merchandisers en kopers om het productieplan voor de komende seizoenen te bepalen. Ze kijken naar zowel productie- als marketingkant en letten daarbij goed op de laatste modetrend.

Marketing
Marketing is net zo belangrijk als het maken van een perfect kledingstuk. Of het nu gaat om marketing in een groot- of detailhandel, mensen in de modemarketing hebben de missie om het modeartikel te promoten in deze snel veranderende wereld.

  1. Modekoper / detailhandelaars: Productverkopers zijn degenen die kant-en-klare producten kopen om in een winkel zoals warenhuizen te verkopen. Deze merchandisers doen onderzoek en analyseren de markttrends, de relatieve klantwensen en voorraden. Ze dragen een enorme verantwoordelijkheid in termen van winst maken, aangezien het oog hebben om het juiste product te kopen voor de verkoop een verschil in inkomsten kan maken.
  2. Showroomverkoopspecialisten: Sommige merken bezitten hun showrooms en tonen hun collectie voor modekopers (groothandels) om hun bestellingen te plaatsen. In vergelijking met detailhandel, moeten showroomverkoopspecialisten hun seizoensgebonden terugkerende klant beter kennen en gedetailleerde informatie kunnen geven over de verkopende collecties.