Met het einde van de 20e eeuw kwam het einde van alle hype die een meer praktische en pragmatische omgeving heeft gecreëerd en een stabieler beeld heeft gegeven van de modebusiness.
In de jaren 50, 60 en 70 was het Indiase modescenario niet bepaald kleurloos. Het was spannend, stijlvol en erg gracieus. Er waren geen ontwerpers, modellen, ster- of modeontwerpers waarmee het land kon pronken. De waarde van een kledingstuk werd beoordeeld op zijn stijl en stof en niet op wie het had gemaakt.
Het werd als altijd zo chic en modieus beschouwd om een onbekende kleermaker te benaderen, die voor een paar roepies een kledingstuk kon maken en de perfecte pasvorm, afwerking en stijl zou bieden. De high society-dame, die het droeg, was er trots op dat ze een goed koopje had gekregen en haar naam aan het eindresultaat had gegeven.
In de jaren 60 waren strakke ‘kurta’s’, ‘churidars’ en hoge kapsels een trend onder dames. Het was een tijdperk vol ondeugendheid en feest in kunst, muziek en film, dat zich manifesteerde door bevrijding van beperking en acceptatie van nieuwe soorten materialen zoals plastic folie en gecoat polyesterweefsel.
De jaren 70 waren getuige van een toename van de export van traditionele materialen buiten het land en binnen het land. Vandaar dat internationale mode in India arriveerde lang vóór de MTV-cultuur met de gedurfde kleuren, bloemenprints en bell-bottoms. Synthetische stoffen werden trendy en de discocultuur beïnvloedde het modescenario.
Het was in de vroege jaren 80 toen de eerste modewinkel ‘Ravissant’ in Mumbai werd geopend. In die tijd werden kledingstukken verkocht voor een prijskaartje van vier cijfers. De jaren 80 waren het tijdperk van zelfbewustzijn en Amerikaanse ontwerpers zoals Calvin Klein werden populair. Ook in India werden silhouetten mannelijker en werd de ‘salwar kameez’ ontworpen met schoudervullingen.
Met de evolutie van designerwinkels in Mumbai, was de elegante modeontwerpcultuur een trend onder Indiërs, samen met hun hoge prijskaartjes. Ongetwijfeld bevond een kledingstuk met een hoog prijskaartje zich in de onderste fase van de mode. Maar klanten veranderden onmiddellijk in de high fashion-plooi waar ze ervan overtuigd waren dat het woord ‘elegante modeontwerpcultuur’ betekent dat het een hoger prijskaartje moest hebben.
Kleding werd alleen voor ongelooflijke prijzen verkocht omdat de ontwerpers hadden besloten om op te vallen door opzichtige outfits te maken en geassocieerd te worden met de juiste shows, beroemdheden en evenementen.
Later verschoven modeshows naar competitieve evenementen die elk de ander probeerden te overtreffen in thema, gastenlijst en media-aandacht. Voor elke nieuwkomer was de mode-industrie in die tijd de nummer één professionele kunst.
In de jaren 90, het laatste decennium van het millennium, keerde een beweging in de richting van de drastische afname terug met etnische kleding (vandaag wordt de etnische kledingmarkt in India gerekend tot Rs. 9000 crore). Dit leidde tot de neergang en de recessie, de drang om koste wat kost te verkopen en in de schijnwerpers te blijven staan. Met hevige moordende concurrentie en een gezond bewustzijn van de cliënt gebeurde het onvermijdelijke. De prijskaartjes, die ooit op een hoogtepunt waren gekomen, begonnen hun reis naar beneden.
De neergang deed zich in die tijd niet alleen voor in de prijskaartjes van de kledingstukken, maar ook in de modeshows. Meer modellen, choreografen, make-up mannen, haarstylisten en ontwerpers stroomden hun zaak binnen.
Het plezier en feest in het Indiase modescenario was hiermee niet geëindigd, maar ging door. Het was een punt waarop het een bepaald stabiel niveau bereikte en van daaruit, in het begin van de 21e eeuw, met nieuwe ontwerpers en modellen en een verstandig ontwerp; de modehype versnelde zijn snelheid.
De Indiase mode-industrie slaat wereldwijd zijn vleugels uit
Voor de wereldwijde mode-industrie is India een zeer grote exporteur van stoffen en accessoires. Over de hele wereld worden Indiase etnische ontwerpen en materialen beschouwd als een belangrijk facet voor de modehuizen en kledingfabrikanten. Op het gebied van stoffen speelt India niet alleen modekleding, maar speelt het ook een cruciale rol als een van de grootste spelers in de internationale mode-arena.
De sterke punten van India zijn niet alleen afhankelijk van zijn traditie, maar ook van zijn grondstoffen. Wereldwijd is India de op twee na grootste producent van katoen, de op een na grootste producent van zijde en de vijfde grootste producent van kunstmatige vezels.